Popular Posts

Wednesday, December 19, 2018

KEDUDUKAN HAID MENURUT KACAMATA MANUSIA SEBELUM KEDATANGAN ISLAM

Haid bukanlah satu perkara yang mendatangkan keaiban/kehinaan bagi kaum hawa, bahkan ia merupakan satu tanda kebaikan yang  menunjukkan seseorang perempuan itu berada dalam keadaan sihat.

tetapi bagi kaum yahudi dan nasrani mereka memandang haid sebagai satu perkara yang mengaibkan dan mereka bersikap melampau dalam perkara ini. Golongan yahudi bertindak menyisihkan kaum perempuan semasa mereka datang haid dengan mengasingkan tempat tinggal mereka dan tidak makan bersama mereka.

Manakala, golongan nasrani  pula mengambil sikap tidak menghiraukan waktu haid. Mereka bersetubuh dengan isiteri mereka walaupun dalam keadaan haid dan tidak menghiraukan darah haid yang keluar.

Apabila kita melihat pandangan islam mengenai haid,kita akan mendapati ajaran islam adalah sederhana dan menepati fitrah semulajadi manusia, tidak terlalu ekstrim seperti yahudi dan tidak pula mengambil mudah seperti kaum nasrani. Ia dapat dibuktikan :

  Menurut Sheikh Imam Muhammad Razi Fakhruddin di dalam ktab tafsirnya iaitu Tafsir Fakhrur-Razi yang kebih dikenali dengan panggilan Tafsir Kabir pada menafsirkan ayat 222, surah Al- Baqarah:

﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ﴾

"dan mereka bertanya kepada kamu  (wahai Muhammad), mengenai hukum haid. katakanlah: ''darah haid itu satu benda yang menjijikan dan mendatangkan mudharat."Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri daripada perempuan(jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu. 

Jadi di sini jelaslah bahawa islam adalah agama yang amat praktikal dan bersesuai dengan fitrah manusia. Islam menjaga segalanya. Perempuan yang sedang haid mereka tidak perlu diasingkan dan mereka boleh menjalankan rutin harian mereka seperti biasa cuma semasa haid mereka tidak boleh disetubuhi. 

                                                                                  
                                                                                      . واللهُ أعلَم

No comments:

Post a Comment