Popular Posts

Monday, December 17, 2018

Apakah Makna Disebalik الخيض ??

Haid ini memang perkara yang sangat tidak asing lagi bagi kita di dunia ini lebih-lebih lagi bagi kaum wanita. Haid ini memang perkara yang berlaku kepada wanita setiap bulan. Tetapi dalam ke kefahaman kita tentang haid ini? Mungkin ada yang arif dan mungkin ada jugak yang jahil yang  hanya tahu bila datangnya haid kita tak perlu solat, tak perlu puasa dan lain-lain.Wanita memang amat perlu arif dalam bidang ini kerana mereka yang mengalaminya, tetapi penting juga bagi kaum lelaki untuk memahaminya dan mengetahuinya supaya dan mengajar kepada adik-beradik perempuan, isteri dan anak-anak pada suatu hari nanti. Selain itu, bukan itu je kepentingan untuk mengetahui haid ini, mengetahuinya juga adalah supaya kita tahu pekara yang boleh dilakukan dan haram dilakukan oleh perempuan ketika mereka haid. Jadi perlulah kita sama-sama mengetahui tentang haid ini. Nak tahu lebih lanjutt? Meh kita scroll ke bawah lagii.





















ehh kat sinilahh..

Haidh dari segi bahasa ialah mengalir.

Haidh dari segi syara' pulak ialah darah semulajadi yang normal yang keluar dari pangkal rahim perempuan yang telah baligh dalam keadaan sihat pada waktu tertentu.


(Sumber rujukan: Al-Fiqh Al-Manhaji:Ibadat Dalam Fiqh Al Syafi'i, Zulkifli Mohammad al-Bakri, Cetakan kelapan 2018: Darul Syakir Enterprise. Muka surat 193.)



Jadi ini lah makna haid. tapi ini baru makna haid je belum lagi masuk perbahasan tentangnya lagi tauu. Jadi kita sambung dengan satu perkara yang agak penting untuk diketahui iaitu: 



PENGENALAN DARAH DAN PEMBAHAGIANNYA 

Kami mendapat pengetahuan yang mendalam tentang perkara ini daripada hasil karya seorang ustaz yang hebat iaitu Al-Fadhil Ustaz Mansoor Bin Ismail al-Hafiz.
Adalah menjadi satu perkara yang sangat penting bagi seorang wanita mengetahui serta mengenalpasti:
·         Darah kuat dan darah lemah
·         Warna darah haid
·         Unsur-unsur utamanya
Kerana darah haid tidak bermula dan tidak berakhir dengan satu sifat atau warna tertentu sahaja bahkan, kadang-kadang darah haid berubah warna daripada satu tahap kepada satu tahap yang lain.

PENGENALAN DARAH

Indentiti darah dapat dikenali dengan dua sifat:
           Pertama: kuat
           Kedua: lemah 
Darah kuat dan darah lemah dapat dikenalpasti dengan melihat kepada 3 unsur iaitu:
·         Warna darah
·         Sifat darah ( rasa semasa keluar darah)
·         Bau darah

WARNA DARAH

Kebiasaannya, darah yang keluar daripada rahim wanita terbahagi kepada 5 warna :
1.       Hitam
2.       Merah
3.       Merah kekuningan (kuning keemasan)/ perang
4.       Kuning
5.       Keruh(kunig keputih-putihan)/ tidak jernih 

SIFAT DARAH

Kebiasaan darah yang keluar itu adakalanya pekat dan dan disertai dengan panas (hangat) dan adakalanya tidak pekat iaitu cair dan adakalanya keluar tanpa disertai dan adakalanya keluar dengan rasa sakit.

BAU DARAH

Kebiasaannya darah itu berbau busuk iaitu bau busuk darah dan adakalanya tidak berbau langsung.

PERMASALAHAN YANG MUNGKIN BERLAKU:

Jika berhimpun 3 darah iaitu darah yang kuat dengan :
·         Darah yang lemah dan
·         Darah yang lebih lemah daripadanya ( seperti darah hitam berhimpun dengan darah merah dan darah kuning)
Maka darah yang berwarna hitam dan merah itu dihukumkan sebagai haid ( yakni darah yang kuat dan darah yang lemah itu dihukumkan sebagai haid).
Tetapi,darah yang dihukumkan sebagai haid itu mestilah memenuhi tiga syarat:-
1.       Hendaklah didahului oleh darah hitam ( darah kuat)
2.       Darah yang berwarna merah ( darah lemah ) mestilag bersambung masanya dengan darah yang berwarna hitam
3.       Himpunan darah hitam dan darah merah mesti tidak melebihi daripada 15 hari. 
Jadi inilah serba sedikit yang dapat kami kongsikan untuk pembaca sekaliann. Sesungguhnya mengenali sifat-sifat darah ini adalah sangat penting kerana banyak hukum darah berlandaskannya yakni dengan mengenali darah kuat, darah lemah, warna darah, sifat darah dan bau darah bersama kategori dan huraiannya, ia akan membantu untuk  membezakan (tamyiz) haid dan istihadah yang keluar 15 hari  dan sebagainya. Sebaliknya  kesemua jenis/ macam/ bagai warna, sifat dan kategori darah yang tidak melebihi  15 hari adalah haid kerana ia keluar pada masa yang  boleh haid dengan syarat-syaratnya yang tertentu.- Penyusun.





(Sumber Rujukan:Hadiah untuk insan yang mulia, Al-Fadhil Ustaz Mansoor bin Ismail al-Hafiz, T.T: Miftahul Ulum Sri Petaling, Kuala Lumpur. Muka surat 24.)  


                                                                                           واللهُ أعلَم.





No comments:

Post a Comment