Popular Posts

Monday, December 17, 2018

Haiwan dan Haidh.

Hai semua! Alhamdulilah berjumpa lagi kitaa. 

Hari ni kami nak bagitahu kenapa tajuk post haiwan dan haidh. Haiwan pun haidh kee? Nak tahu jawapan? Bacalah sampai habis yee. 



Bukan perempuan je tau yang datang haid ni tapi terdapat juga beberapa haiwan yang datang haidh tauu. Aipp jangan terkejut okay. Ada hikmah mengapa Allah memilih beberapa haiwanitu  untuk keluar haidh jugak tauu. 

Antara haiwan yang keluar haidh jugak ialah seperti arnab,cicak,anjing,unta,serigala, kelawar dan kuda. Keluarnya darah itu memberi manfaat kepada haiwan-haiwan tersebut kerana ia dapat menormalkan kembali tabiat dalam badan haiwan-haiwan itu.Lantaran haid dianggap sebagai penyembuh dan sekiranya haid yng terkumpul, terus bertahan di dalam badan haiwan-haiwan ini, nescaya ia akan mendatangkan kemudharatan kepada haiwan-haiwan  itu. Maka,keluarnya darah itu akn mensejahterakan ( menormalkan kembali) tabiat badan haiwan-haiwan ini. 
(Sumber Rujukan:Hadiah untuk insan yang mulia, Al-Fadhil Ustaz Mansoor bin Ismail al-Hafiz, T.T: Miftahul Ulum Sri Petaling, Kuala Lumpur. Muka surat 24.) 

Jadi setiap yang Allah aturkan ada hikmahnya. Maha Pemurah dan Pengasihnya Allah terhadap hamba-hambaNya. Hari ini kita sama-sama mendapat ilmu baru. InsyaAllah apa yang kita tahu ini dapat la kita sebarkan kepada member-member kita supaya dorang pun tahu jugak ilmu ini. tak baikkan kalau kita kedekut ilmu ni kann. 

 واللهُ أعلَم.

No comments:

Post a Comment